Astronómia má prvý dôkaz, že planéty s troma slnkami existujú

Musí to byť neskutočne bizarný svet, ak by sme žili na takej planéte, nad ktorou na jej oblohe neustále „putujú“ tri slnká. Dosiaľ sa predpokladalo, že takéto sústavy, ak existujú, tak sú veľmi nestabilné a relatívne rýchlo sa rozpadnú.

Astronómovia teraz ale objavili takúto exotickú sústavu a po prvý raz niečo také aj fotograficky zadokumentovali.

Až doiaľ boli astronómovia jednotne presvedčení, že obežná dráha planéty v sústave troch sĺnk je takou mierou nestabilná, že z neho už po krátkom čase navždy vyletí. Teraz ale tento revolučný vedecký objav zmenil ich názor, lebo planéta s názvom HD 131399 Ab, to nejako „dokázala“ – zatiaľ ešte nevieme ako – v sústave dlhodobo „prežiť“ a  v nej aj zotrvať.

Táto skutočnosť dovoľuje hypotézu, že takéto sústavy, kde môžu „prežiť“ dokonca aj viaceré planéty v spoločnosti troch sĺnk, existujú častejšie a že nejde len o jednorázovú výnimku.

Zmienená planéta so „zázračnými“ schopnosťami vedieť sa dlhodobo udržať medzi troma slnkami, je od nás vzdialená len 320 svetelných rokov a nachádza sa v súhvezdí Centaurus.

Ďalšou zaujímavosťou je to, že je mimoriadne mladá – jej vek je približne len 16 miliónov rokov (pre porovnanie – naša Zem má okolo 4, 6 miliard rokov). Tým sa zaraďuje medzi najmladšie planéty z planét, ktoré dosiaľ boli v kozme objavené a je aj jednou z mála planét – takzvaných exoplanét – mimo našej slnečnej sústavy, ktorá bola odfotografovaná.

Ak by sme hypoteticky žili na tejto planéte, tak by sme v závislosti od jej ročných období mohli zažívať buď trvalo slnečné svetlo, alebo každý deň pozorovať tri východy sĺnk a tri ich západy.

Ešte sa zmienim o tom,  že táto planéta má zo všetkých dosiaľ známych planét v rámci slnečných sústav s viacerými slnkami ďaleko najväčšiu obežnú dráhu.

K sústave, ktorej je súčasťou, je možné uviesť ešte niekoľko fascinujúcich poznatkov:

Slnko A, s najväčším jasom v tejto sústave, má takmer dvojnásobnú hmotnosť nášho Slnka, pričom ho obiehajú okrem planéty aj obe zvyšné slnká B a C, ktoré majú spoločne podstatne menšiu hnotnosť ako A. Sú od neho vzdialené 300 AE (AE = Astronomische Einheit = vzdialenosť Zem a Slnko). B a C sa v priebehu svojej obežnej dráhy okolo A zároveň ešte aj navzájom obiehajú, a síce vo vzdialenosti 10 AE.

Planéta je od A vzdialená 80 AE, čo odpovedá približne dvojnásobku obežnej dráhy Pluta v našej slnečnej sústave.

Ak chýba hanba, tak spoloč. nemá morálku! V SR chýba skoro všade, i v médiách!

16.11.2018

Ak sa ľudia prestávajú hanbiť, tak stratili už dávno morálku a kde sa ľudia nevedia hanbiť, tam sa hanba celkom vytratila aj zo spoločnosti, v ktorej žijú. Kde chýba pocit hanby, tam nastupuje viac »

Taliansky minister vnútra Salvini ide kvôli Rusku a Putinovi do konfrontácie s EÚ

14.11.2018

Toto je už môj 3. blog dnes!!! Má to svoj dôvod. Ale len málo z vás to postrehlo – zatiaľ. Niektorí ľudia sa ma strašne obávajú – zrejme vedia prečo. Na druhej strane ale drvivá väčšina viac »

Tajuplná fyzika prázdna. Existuje v kozme absolútne vákuum?

14.11.2018

Jednou z najstarších otázok filozofov a prírodovedcov je otázka či existuje absolútne nič. Existuje niekde priestor, v ktorom je absolútne nič? Je niekde absolútne vákuum? Už antiku tento viac »

Slovinsko voľby parlamentné predčasné Janez Janša

Slovinci podobne ako Slováci v komunálnych voľbách krúžkovali 'nezávislých'

19.11.2018 08:30

Podľa predbežných výsledkov nezávislí kandidáti obsadia funkcie primátorov a starostov v 89 mestách a obciach.

Herbert Diess

Šéf Volkswagenu žiada politikov o podporu automobilového odvetvia

19.11.2018 08:29

Šéf VW Herbert Diess žiada od predstaviteľov nemeckej vrcholovej politiky, aby prejavili pozitívny postoj k automobilovému priemyslu.

UKRAINE-WEATHER/

Porošenko odmieta krútiť plynovým ventilom

19.11.2018 08:00

Ukrajinci mrznú nielen v bytoch a sotva ich zohreje ostrá predvolebná kampaň pred voľbou prezidenta. Hlasovanie je naplánované na koniec marca.

ponorka

Argentína nemá financie na vyzdvihnutie rok stratenej ponorky

19.11.2018 07:53

1300-tonový kolos so 44 obeťami na palube sa nachádza v hĺbke 900 metrov.