Astronómia má prvý dôkaz, že planéty s troma slnkami existujú

Musí to byť neskutočne bizarný svet, ak by sme žili na takej planéte, nad ktorou na jej oblohe neustále „putujú“ tri slnká. Dosiaľ sa predpokladalo, že takéto sústavy, ak existujú, tak sú veľmi nestabilné a relatívne rýchlo sa rozpadnú.

Astronómovia teraz ale objavili takúto exotickú sústavu a po prvý raz niečo také aj fotograficky zadokumentovali.

Až doiaľ boli astronómovia jednotne presvedčení, že obežná dráha planéty v sústave troch sĺnk je takou mierou nestabilná, že z neho už po krátkom čase navždy vyletí. Teraz ale tento revolučný vedecký objav zmenil ich názor, lebo planéta s názvom HD 131399 Ab, to nejako „dokázala“ – zatiaľ ešte nevieme ako – v sústave dlhodobo „prežiť“ a  v nej aj zotrvať.

Táto skutočnosť dovoľuje hypotézu, že takéto sústavy, kde môžu „prežiť“ dokonca aj viaceré planéty v spoločnosti troch sĺnk, existujú častejšie a že nejde len o jednorázovú výnimku.

Zmienená planéta so „zázračnými“ schopnosťami vedieť sa dlhodobo udržať medzi troma slnkami, je od nás vzdialená len 320 svetelných rokov a nachádza sa v súhvezdí Centaurus.

Ďalšou zaujímavosťou je to, že je mimoriadne mladá – jej vek je približne len 16 miliónov rokov (pre porovnanie – naša Zem má okolo 4, 6 miliard rokov). Tým sa zaraďuje medzi najmladšie planéty z planét, ktoré dosiaľ boli v kozme objavené a je aj jednou z mála planét – takzvaných exoplanét – mimo našej slnečnej sústavy, ktorá bola odfotografovaná.

Ak by sme hypoteticky žili na tejto planéte, tak by sme v závislosti od jej ročných období mohli zažívať buď trvalo slnečné svetlo, alebo každý deň pozorovať tri východy sĺnk a tri ich západy.

Ešte sa zmienim o tom,  že táto planéta má zo všetkých dosiaľ známych planét v rámci slnečných sústav s viacerými slnkami ďaleko najväčšiu obežnú dráhu.

K sústave, ktorej je súčasťou, je možné uviesť ešte niekoľko fascinujúcich poznatkov:

Slnko A, s najväčším jasom v tejto sústave, má takmer dvojnásobnú hmotnosť nášho Slnka, pričom ho obiehajú okrem planéty aj obe zvyšné slnká B a C, ktoré majú spoločne podstatne menšiu hnotnosť ako A. Sú od neho vzdialené 300 AE (AE = Astronomische Einheit = vzdialenosť Zem a Slnko). B a C sa v priebehu svojej obežnej dráhy okolo A zároveň ešte aj navzájom obiehajú, a síce vo vzdialenosti 10 AE.

Planéta je od A vzdialená 80 AE, čo odpovedá približne dvojnásobku obežnej dráhy Pluta v našej slnečnej sústave.

Ženy, ktoré nosia burku či nikab začínajú opúšťať Rakúsko

13.12.2017

V Rakúsku platí od 1. októbra nový zákon, ktorý zakazuje zahaľovanie tváre vo verejnosti. Zavedeniu zákona predchádzali emocionálne diskusie nielen v Rakúsku. Jeho kritici v cudzine (prevažne viac »

Smrť nevinného chorvátskeho hrdinu a či zaslúžený trest vojnového zločinca? Tiso tiež?

12.12.2017

72 ročný Slobodan Praljak, bosniacko-chorvátsky exgenerál potom ako mu sudcovia medzinárodného súdneho tribunálu v Den Haagu oznámili, že musí ísť na 20 rokov do väzenia, pevným hlasom prehlásil: viac »

Francúzsko rozdelia na 2 časti: V jednej demokracia a v druhej islam a šaria

09.12.2017

Vo Francúzsku je čoraz viac Francúzov moslimskej viery a čoraz viac moslimov, ktorí trvale v krajine žijú. Moslimov každý rok razantne pribúda. A ich podiel na počte obyvateľov Francúzska viac »

Šajgal

Vypočuli svedka v kauze vraždy Kubašiaka

13.12.2017 15:27

Na Okresnom súde v Banskej Bystrici vypočuli svedka, ktorý neprišiel na pojednávanie v prípade vražedného útoku na podnikateľa z Polomky.

Lau Hon Meng

Vo svete je za mrežami rekordných 262 novinárov

13.12.2017 15:26

Viac ako polovica zadržiavaných pracovníkov médií je vo väzbe v Turecku, Číne a v Egypte.

parlament,

Parlament neschválil nominantov na členov Regulačnej rady ÚRSO

13.12.2017 14:57

Poslanci mali vybrať dvoch kandidátov z troch nominovaných, teda Ľubomíra Blaška, Milana Jarása alebo Jozefa Mihalčina.

Marek Maďarič

Maďarič nevie, prečo vláda nerokovala o odpolitizovaní voľby šéfa RTVS

13.12.2017 14:45

"Je možné, že niekto má problém s tým, že by bola RTVS nezávislejšia“, povedal Maďarič.