Astronómia má prvý dôkaz, že planéty s troma slnkami existujú

Musí to byť neskutočne bizarný svet, ak by sme žili na takej planéte, nad ktorou na jej oblohe neustále „putujú“ tri slnká. Dosiaľ sa predpokladalo, že takéto sústavy, ak existujú, tak sú veľmi nestabilné a relatívne rýchlo sa rozpadnú.

Astronómovia teraz ale objavili takúto exotickú sústavu a po prvý raz niečo také aj fotograficky zadokumentovali.

Až doiaľ boli astronómovia jednotne presvedčení, že obežná dráha planéty v sústave troch sĺnk je takou mierou nestabilná, že z neho už po krátkom čase navždy vyletí. Teraz ale tento revolučný vedecký objav zmenil ich názor, lebo planéta s názvom HD 131399 Ab, to nejako „dokázala“ – zatiaľ ešte nevieme ako – v sústave dlhodobo „prežiť“ a  v nej aj zotrvať.

Táto skutočnosť dovoľuje hypotézu, že takéto sústavy, kde môžu “prežiť” dokonca aj viaceré planéty v spoločnosti troch sĺnk, existujú častejšie a že nejde len o jednorázovú výnimku.

Zmienená planéta so „zázračnými“ schopnosťami vedieť sa dlhodobo udržať medzi troma slnkami, je od nás vzdialená len 320 svetelných rokov a nachádza sa v súhvezdí Centaurus.

Ďalšou zaujímavosťou je to, že je mimoriadne mladá – jej vek je približne len 16 miliónov rokov (pre porovnanie – naša Zem má okolo 4, 6 miliard rokov). Tým sa zaraďuje medzi najmladšie planéty z planét, ktoré dosiaľ boli v kozme objavené a je aj jednou z mála planét – takzvaných exoplanét – mimo našej slnečnej sústavy, ktorá bola odfotografovaná.

Ak by sme hypoteticky žili na tejto planéte, tak by sme v závislosti od jej ročných období mohli zažívať buď trvalo slnečné svetlo, alebo každý deň pozorovať tri východy sĺnk a tri ich západy.

Ešte sa zmienim o tom,  že táto planéta má zo všetkých dosiaľ známych planét v rámci slnečných sústav s viacerými slnkami ďaleko najväčšiu obežnú dráhu.

K sústave, ktorej je súčasťou, je možné uviesť ešte niekoľko fascinujúcich poznatkov:

Slnko A, s najväčším jasom v tejto sústave, má takmer dvojnásobnú hmotnosť nášho Slnka, pričom ho obiehajú okrem planéty aj obe zvyšné slnká B a C, ktoré majú spoločne podstatne menšiu hnotnosť ako A. Sú od neho vzdialené 300 AE (AE = Astronomische Einheit = vzdialenosť Zem a Slnko). B a C sa v priebehu svojej obežnej dráhy okolo A zároveň ešte aj navzájom obiehajú, a síce vo vzdialenosti 10 AE.

Planéta je od A vzdialená 80 AE, čo odpovedá približne dvojnásobku obežnej dráhy Pluta v našej slnečnej sústave.

25. časť: Veľkomoravská ríša a jej mudrc; moje románovo-faktografické rozprávanie

20.08.2017

„Raz sa cisár Michal spolu s troma senátormi a niekoľkými najvernejšími spoločníkmi vybral do ulíc svojho mesta. Zvykol tak občas robievať, aby mohol bezprostredne pozorovať nie práve ľahký viac »

USA „prežívajú“ len z milosti Číny. Dlžia jej viac ako bilión dolárov

19.08.2017

Čína drží USA v hrsti. Žiadnej inej krajine nie sú USA dlžné takú obrovskú sumu ako Číne. Peking vlastní štátne dlhopisy USA v hodnote 1, 15 bilión dolárov. A táto suma narastá ďalej. viac »

„Zlý“ Asad robí všetko, aby sa utečenci vrátili. „Dobrý“ Západ nechce pomáhať

18.08.2017

Mainstream médiá o tom nepíšu – v Sýrii sa medzičasom situácia veľmi zlepšila. Islamský kalifát ISIS je čoraz viac vytláčaný zo sýrskeho územia. Za pomoci ruskej armády sa prezidentovi viac »

práca, kuchyňa. kuchár, zamestnanie, profesia

Čerstvosť dostáva na frak. Štát mení pravidlá hry

21.08.2017 00:00

Kauza holandských fipronilových vajec odkrýva, ako funguje moderné verejné stravovanie. Čerstvosť, jeden z princípov kvalitných jedál, dostáva na frak.

merkelova

Nič by som nemenila, vyhlásila Merkelová v súvislosti s otvorením dverí utečencom

20.08.2017 20:44

Na otázku, či by sa teraz, so súčasnými vedomosťami, zachovala inak, keby sa situácia z roku 2015 znova zopakovala, Merkelová odvetila, že nie.

dúhový pochod bratislava

Farby dúhy zdvihli napätie v koalícii

20.08.2017 20:00

Festival Dúhový Pride 2017, ktorého siedmy ročník sa konal počas víkendu v bratislavských uliciach, postavil proti sebe koaličné strany SNS a Most-Híd.

PREMIÉR, fico,

Premiér Fico o Sulíkovi: Moja vláda nie je dokonalá, avšak nepovalím ju ako Vy

20.08.2017 19:09

Premiér Robert Fico na svojom profile na sociálnej sieti ostro kritizoval šéfa opozície Richarda Sulíka.

Celková čítanosť: 2047739x