Senzácia vedy: “Nástroj Boha”- genetické nožnice – nám umožní božské zázraky

Tento nástroj už existuje a volá sa CRISPR. Má zázračné schopnosti, ktoré človeku umožnia stvoriteľské aktivity, ak to vyjadríme teologickou filozofiou. Alebo v zmysle Darwina môžeme povedať, že budeme môcť kopírovať evolúciu. Genetické nožnice totiž dokážu zasahovať do genetického kódu a ho ovlyvňovaťa meniť.

Majú priam neuveriteľnú schopnosť: Môžu manipulovať gény a sú schopné odstraňovať gény a vsúvať do genetického kódu iné, nové gény. V prípade potreby dokážu gény priamo tam, kde sa nachádzajú, zmeniť a môžu dokonca aj gény v ich funkcii “vypnúť”, takže budú nefunkčné.

Nožnice pozostávajú zo špeciálneho enzýmu Cas9, ktorý je pomocou malého “kúsku” RNA navigovaný na to miesto genómu, kde má byť realizovaná adekvátna genetická operácia. Pritom je cieľová lokalita už vopred označená takzvanou spoznávacou sekvenciou.

Enzým Cas9 na tomto mieste prestrihne DNA (deoxyribonukleová kyselina pozostávajúca z kombinácií len štyroch genetických písmen: adenín, cytozín, guanín a tymín) a následne je potom možné korigovať chybný gén, prípadne ho nahradiť iným. Tiež je možnosť pomocou týchto nožníc kreovať v bunkách nové mutácie. Aj evolúcia pracuje s mutáciami, a tak vytvára nové a nové druhy organizmov.

Mimochodom, molekulárna biológia je neobyčajne zaujímavý, doslova vzrušujúci odbor.

Keď som sa s ňou pred mnohými rokmi začal zaoberať, tak som v nej našiel veľa aspektov, ktoré doplnili a rozšírili moje poznanie z kozmológie a evolučnej planetológie. Pamätám sa veľmi živo, ako ma fascinovalo, keď som sa dozvedel, že všetko organické, čo na našej planéte existuje, či je to droždie, mravec, krokodíl, človek, alebo nepatrný mikroorganizmus o priemere tisíciny milimetra, tak to pozostáva z tých istých dvadsať aminokyselín, ako napr. asparagín, alanín , serín. O tom, ako sa všetky organizmy existujúce na Zemi navzájom odlišujú vo svojej stavbe rozhoduje výlučne to, ako sú tieto aminokyseliny “namiešané”. Bez aminokyselín by život na Zemi nikdy nebol vznikol. Je maximálne pravdepodobné, že aj mimozemský život je vytvorený na ich základe. Niektoré aminokyseliny, ktoré sú v pozemských organizmoch, boli najdené aj v meteóroch, kométach a dokonca i v plynových mrakoch v medzihviezdnom kozmickom priestore!

Genetické nožnice objavili vedci v júni 2012 a už v januári 2013 boli úspešne nasadené v pokusoch s myšami a ľudskými bunkami. V apríli 2015 to boli čínski vedci, ktorí rozpútali intenzívnu etickú debatu, lebo po prvý raz prelomili hranicu medzi ľudskými a božskými a či evolučnými možnosťami a zmenili gény ľudského embrya pomocou genetických nožníc.

Vedci vychádzajú z toho, že v priebehu 5 až 10 rokov pomocou genetických nožníc bude možné liečiť génovou terapiou takmer všetky druhy rakoviny.

Od genetických nožníc si biológovia a lekári sľubujú nespočetné možnosti ich upotrebenia v najrôznejších oblastiach medicíny, ale aj v potravinárskom priemysle a v poľnohospodárstve.

Vedci sú presvedčení, že už za desať rokov bude možné pomocou tohto zázračného nástroja odstraňovať aj dedičné choroby a nasadiť ho na rôzne zásahy priamo už do genotypu ľudského embrya. Jeho pomocou bude možné znížiť aj riziko ochorenia na cukrovku, na Alzheimera, Parkinsona,……

Genetické nožnice objavili dve ženy. Biologička Jennifer Doudna z univerzity v Kalifornii a Emmanuelle Carpentier, riaditeľka oddelenia infekčnej biológie na Max Planck inštitúte v Berlíne.

Trumpova proruská politika dostala šach – príde aj mat?

22.09.2017

Stoja za tým dobre známe kruhy v USA. Alebo má trojica Putin, Schröder, Trump ešte nejaké ukryté tromfy v rukáve? Azda aj jednu účinnú „kráľovnú“ v tejto napínavej „šachovej“ partii? viac »

Bez islamu a moslimov by sme sa v Európe veľmi nudili.

20.09.2017

Špičková nemecká politička toto naozaj povedala. Keby to povedala sama za svoju osobu, tak nenamietam nič. Je totiž takmer isté, že jej život obohacujú len moslimovia a preto ich nutne potrebuje, viac »

Kto chce pochopiť démona kapitalizmu, musí spoznať Marxa. Ježiš a Marx majú spoločné veľa

19.09.2017

Trier obdivujem pre jeho rímske dejiny a uctievam, lebo sa tam pred 200 rokmi narodil Karol Marx. Tento rok, 14. septembra, bolo 150 rokov, keď v Hamburgu uzrelo svetlo sveta jeho najslávnejšie dielo viac »

Merkel

Merkelová má asi vyhraté, zasypávajú ju však kritikou

23.09.2017 12:00

Niektorí jej neodpúšťajú ústretový postoj k migrantov, iní zase prízvukujú, že v oblasti ekonomiky mala urobiť viac.

sns, slovenska narodna strana, danko

Slovenskú národnú stranu opozičné návrhy nezaujímajú. Opozícia: Je to groteskné až smiešne

23.09.2017 11:50

Tak znela oficiálna reakcia hovorkyne SNS Zuzany Škopcovej na otázku agentúry SITA, ktorá žiadala stanovisko k návrhu novely zákona z dielne Sme rodina.

Bundestag, Spolkový snem

Nemecko môže mať po týchto voľbách dosiaľ najväčší parlament

23.09.2017 10:00

V Nemecku nie je počet poslancov stály. Môže za to volebný systém, v ktorom má každý volič dva hlasy.

Hasan Rúhání, iran

Po KĽDR provokuje aj Irán. Teherán vyskúšal novú balistickú strelu

23.09.2017 09:57

Irán úspešne otestoval novú balistickú strelu typu Choramšár, ktorá môže niesť niekoľko typov hlavíc.