Senzácia vedy: „Nástroj Boha“- genetické nožnice – nám umožní božské zázraky

Tento nástroj už existuje a volá sa CRISPR. Má zázračné schopnosti, ktoré človeku umožnia stvoriteľské aktivity, ak to vyjadríme teologickou filozofiou. Alebo v zmysle Darwina môžeme povedať, že budeme môcť kopírovať evolúciu. Genetické nožnice totiž dokážu zasahovať do genetického kódu a ho ovlyvňovaťa meniť.

Majú priam neuveriteľnú schopnosť: Môžu manipulovať gény a sú schopné odstraňovať gény a vsúvať do genetického kódu iné, nové gény. V prípade potreby dokážu gény priamo tam, kde sa nachádzajú, zmeniť a môžu dokonca aj gény v ich funkcii „vypnúť“, takže budú nefunkčné.

Nožnice pozostávajú zo špeciálneho enzýmu Cas9, ktorý je pomocou malého „kúsku“ RNA navigovaný na to miesto genómu, kde má byť realizovaná adekvátna genetická operácia. Pritom je cieľová lokalita už vopred označená takzvanou spoznávacou sekvenciou.

Enzým Cas9 na tomto mieste prestrihne DNA (deoxyribonukleová kyselina pozostávajúca z kombinácií len štyroch genetických písmen: adenín, cytozín, guanín a tymín) a následne je potom možné korigovať chybný gén, prípadne ho nahradiť iným. Tiež je možnosť pomocou týchto nožníc kreovať v bunkách nové mutácie. Aj evolúcia pracuje s mutáciami, a tak vytvára nové a nové druhy organizmov.

Mimochodom, molekulárna biológia je neobyčajne zaujímavý, doslova vzrušujúci odbor.

Keď som sa s ňou pred mnohými rokmi začal zaoberať, tak som v nej našiel veľa aspektov, ktoré doplnili a rozšírili moje poznanie z kozmológie a evolučnej planetológie. Pamätám sa veľmi živo, ako ma fascinovalo, keď som sa dozvedel, že všetko organické, čo na našej planéte existuje, či je to droždie, mravec, krokodíl, človek, alebo nepatrný mikroorganizmus o priemere tisíciny milimetra, tak to pozostáva z tých istých dvadsať aminokyselín, ako napr. asparagín, alanín , serín. O tom, ako sa všetky organizmy existujúce na Zemi navzájom odlišujú vo svojej stavbe rozhoduje výlučne to, ako sú tieto aminokyseliny „namiešané“. Bez aminokyselín by život na Zemi nikdy nebol vznikol. Je maximálne pravdepodobné, že aj mimozemský život je vytvorený na ich základe. Niektoré aminokyseliny, ktoré sú v pozemských organizmoch, boli najdené aj v meteóroch, kométach a dokonca i v plynových mrakoch v medzihviezdnom kozmickom priestore!

Genetické nožnice objavili vedci v júni 2012 a už v januári 2013 boli úspešne nasadené v pokusoch s myšami a ľudskými bunkami. V apríli 2015 to boli čínski vedci, ktorí rozpútali intenzívnu etickú debatu, lebo po prvý raz prelomili hranicu medzi ľudskými a božskými a či evolučnými možnosťami a zmenili gény ľudského embrya pomocou genetických nožníc.

Vedci vychádzajú z toho, že v priebehu 5 až 10 rokov pomocou genetických nožníc bude možné liečiť génovou terapiou takmer všetky druhy rakoviny.

Od genetických nožníc si biológovia a lekári sľubujú nespočetné možnosti ich upotrebenia v najrôznejších oblastiach medicíny, ale aj v potravinárskom priemysle a v poľnohospodárstve.

Vedci sú presvedčení, že už za desať rokov bude možné pomocou tohto zázračného nástroja odstraňovať aj dedičné choroby a nasadiť ho na rôzne zásahy priamo už do genotypu ľudského embrya. Jeho pomocou bude možné znížiť aj riziko ochorenia na cukrovku, na Alzheimera, Parkinsona,……

Genetické nožnice objavili dve ženy. Biologička Jennifer Doudna z univerzity v Kalifornii a Emmanuelle Carpentier, riaditeľka oddelenia infekčnej biológie na Max Planck inštitúte v Berlíne.

Vláda mešít; brzda integrácie islam. Postihnuté i školy. Nitriansku Deklaráciu som podporil i preto

30.04.2018

Neželám si a nechcem, aby také pomery, ako ich tu opisujem, zavládli niekedy aj na Slovensku. Kto píše v Nemecku kriticky o islame, tak je od prívržencov Merkel označený buď za rasistu alebo viac »

Einstein najgénius fyzik, Hawking najgénius astrofyzik. PRAVDA odpovedaj Mi!

15.03.2018

Veľký Génius je mŕtvy. Skonal včera ako 76 ročný. Obdivoval som ho a veľa som sa od neho učil. Zomrel v mesiaci, v ktorom som sa ja narodil. Keďže astrofyzika bola od detstva aj mojím koníčkom viac »

Otv. list: Pravda porušuje pravidlá! Chráni Cvika, hoci pise v dennikn, že je hnojisko

14.03.2018

a píše o ďalších jej blogeroch – ale predovsetkym o mojej osobe nenávistne a dehonestujuco - ako o jej hnojároch. Ale preco ste mi najprv stiahli clánok z 28. 2.: Ako samozvaný inkvizítor P. viac »

Maduro

Trump podpísal nové sankcie voči Venezuele

21.05.2018 22:59

Nariadenie spomína "zlé hospodárenie a štátnu korupciu na úkor venezuelského ľudu a ich prosperity a pretrvávajúcu represiu politickej opozície".

štítna žľaza, ultrazvuk, sonografia

Branislava P. obvinili za nákupy ultrazvukov do košickej nemocnice

21.05.2018 22:18

Branislav P. je obvinený za nákupy ultrazvukov do košickej nemocnice. Voči rozhodnutiu vyšetrovateľa podal sťažnosť.

Turci

V maďarskej Tate na hradných hrách strelili historickou zbraňou Čecha do hlavy

21.05.2018 20:16

V historickej puške zabudol 30-ročný účastník hier nabíjaciu tyč, ktorou Čecha zasiahol do hlavy.

Graf, euro, lupa

India, Rusko a štyri ďalšie štáty chystajú zónu voľného obchodu

21.05.2018 20:10

India plánuje vytvoriť zónu voľného obchodu s Eurázijskou ekonomickou úniou, povedal ruský minister zahraničných vecí Sergej Lavrov.