Senzácia vedy: „Nástroj Boha“- genetické nožnice – nám umožní božské zázraky

Tento nástroj už existuje a volá sa CRISPR. Má zázračné schopnosti, ktoré človeku umožnia stvoriteľské aktivity, ak to vyjadríme teologickou filozofiou. Alebo v zmysle Darwina môžeme povedať, že budeme môcť kopírovať evolúciu. Genetické nožnice totiž dokážu zasahovať do genetického kódu a ho ovlyvňovaťa meniť.

Majú priam neuveriteľnú schopnosť: Môžu manipulovať gény a sú schopné odstraňovať gény a vsúvať do genetického kódu iné, nové gény. V prípade potreby dokážu gény priamo tam, kde sa nachádzajú, zmeniť a môžu dokonca aj gény v ich funkcii „vypnúť“, takže budú nefunkčné.

Nožnice pozostávajú zo špeciálneho enzýmu Cas9, ktorý je pomocou malého „kúsku“ RNA navigovaný na to miesto genómu, kde má byť realizovaná adekvátna genetická operácia. Pritom je cieľová lokalita už vopred označená takzvanou spoznávacou sekvenciou.

Enzým Cas9 na tomto mieste prestrihne DNA (deoxyribonukleová kyselina pozostávajúca z kombinácií len štyroch genetických písmen: adenín, cytozín, guanín a tymín) a následne je potom možné korigovať chybný gén, prípadne ho nahradiť iným. Tiež je možnosť pomocou týchto nožníc kreovať v bunkách nové mutácie. Aj evolúcia pracuje s mutáciami, a tak vytvára nové a nové druhy organizmov.

Mimochodom, molekulárna biológia je neobyčajne zaujímavý, doslova vzrušujúci odbor.

Keď som sa s ňou pred mnohými rokmi začal zaoberať, tak som v nej našiel veľa aspektov, ktoré doplnili a rozšírili moje poznanie z kozmológie a evolučnej planetológie. Pamätám sa veľmi živo, ako ma fascinovalo, keď som sa dozvedel, že všetko organické, čo na našej planéte existuje, či je to droždie, mravec, krokodíl, človek, alebo nepatrný mikroorganizmus o priemere tisíciny milimetra, tak to pozostáva z tých istých dvadsať aminokyselín, ako napr. asparagín, alanín , serín. O tom, ako sa všetky organizmy existujúce na Zemi navzájom odlišujú vo svojej stavbe rozhoduje výlučne to, ako sú tieto aminokyseliny „namiešané“. Bez aminokyselín by život na Zemi nikdy nebol vznikol. Je maximálne pravdepodobné, že aj mimozemský život je vytvorený na ich základe. Niektoré aminokyseliny, ktoré sú v pozemských organizmoch, boli najdené aj v meteóroch, kométach a dokonca i v plynových mrakoch v medzihviezdnom kozmickom priestore!

Genetické nožnice objavili vedci v júni 2012 a už v januári 2013 boli úspešne nasadené v pokusoch s myšami a ľudskými bunkami. V apríli 2015 to boli čínski vedci, ktorí rozpútali intenzívnu etickú debatu, lebo po prvý raz prelomili hranicu medzi ľudskými a božskými a či evolučnými možnosťami a zmenili gény ľudského embrya pomocou genetických nožníc.

Vedci vychádzajú z toho, že v priebehu 5 až 10 rokov pomocou genetických nožníc bude možné liečiť génovou terapiou takmer všetky druhy rakoviny.

Od genetických nožníc si biológovia a lekári sľubujú nespočetné možnosti ich upotrebenia v najrôznejších oblastiach medicíny, ale aj v potravinárskom priemysle a v poľnohospodárstve.

Vedci sú presvedčení, že už za desať rokov bude možné pomocou tohto zázračného nástroja odstraňovať aj dedičné choroby a nasadiť ho na rôzne zásahy priamo už do genotypu ľudského embrya. Jeho pomocou bude možné znížiť aj riziko ochorenia na cukrovku, na Alzheimera, Parkinsona,……

Genetické nožnice objavili dve ženy. Biologička Jennifer Doudna z univerzity v Kalifornii a Emmanuelle Carpentier, riaditeľka oddelenia infekčnej biológie na Max Planck inštitúte v Berlíne.

Slávny britský premiér Winston Churchill bol len zlodej. Kradol a zbíjal v cudzine

21.02.2018

Angličania svojho Winstona oslavujú ako jednu z najskvelejších osobností nielen Veľkej Británie, ale celého sveta. Pochádzal z významnej a superbohatej rodiny. Je na svete ale mnoho národov, viac »

Kde vládnu peniaze, demokracia končí. Demokraciu pochovali. Kráľ Sobieski

20.02.2018

V USA už demokraciu dali do hrobu. Politický systém v tejto krajine pozostáva z dvoch štruktúr. Z demokratickej (údajne) a z liberálnej (tiež len údajne) . Obe spoločne tvrdia, že zaručujú viac »

V akom veku sa partneri (manželia) najčastejšie dopúšťajú sexuálnej „nevery“?

18.02.2018

Veľká väčšina je ľudí presvedčená, že sexuálnej „nevery“ sa vo vzťahu alebo manželstve najčastejšie dopúšťajú mladšie ročníky a síce vekovej kategórie medzi 18 až 25 rokmi. viac »

poľsko, židia, propaganda

Poľský senátor pobúril verejnosť, zdieľal video plné nacistickej propagandy

23.02.2018 07:40

Senátor poľských vládnych konzervatívcov zdieľal na svojom facebookovom profile video zostrihané z propagandistických materiálov nacistov z druhej svetovej vojny.

Grand Canyon Helikoptéra

Zomrel jeden z turistov, ktorých hospitalizovali po nehode vrtuľníka v Grand Canyone

23.02.2018 07:17

Jeden z trojice britských turistov, ktorých spolu s pilotom hospitalizovali po nehode vrtuľníka v Grand Canyone z 10. februára, podľahol svojim zraneniam.

Doláre

USA hrozí recesia, tvrdí miliardár Dalio

23.02.2018 07:00

Existuje pravdepodobnosť, že USA sa ešte pred budúcimi prezidentskými voľbami v roku 2020 prepadnú do recesie, tvrdí Ray Dalio.

Paul Manafort

Manafort obvinenia odmieta. Došlo k porušeniu mojich práv, tvrdí

23.02.2018 06:28

Paul Manafort, bývalý šéf predvolebnej kampane Donalda Trumpa, poprel najnovšie obvinenia, ktoré voči nemu vzniesol vyšetrovateľ Robert Mueller.