Senzácia vedy: “Nástroj Boha”- genetické nožnice – nám umožní božské zázraky

Tento nástroj už existuje a volá sa CRISPR. Má zázračné schopnosti, ktoré človeku umožnia stvoriteľské aktivity, ak to vyjadríme teologickou filozofiou. Alebo v zmysle Darwina môžeme povedať, že budeme môcť kopírovať evolúciu. Genetické nožnice totiž dokážu zasahovať do genetického kódu a ho ovlyvňovaťa meniť.

Majú priam neuveriteľnú schopnosť: Môžu manipulovať gény a sú schopné odstraňovať gény a vsúvať do genetického kódu iné, nové gény. V prípade potreby dokážu gény priamo tam, kde sa nachádzajú, zmeniť a môžu dokonca aj gény v ich funkcii “vypnúť”, takže budú nefunkčné.

Nožnice pozostávajú zo špeciálneho enzýmu Cas9, ktorý je pomocou malého “kúsku” RNA navigovaný na to miesto genómu, kde má byť realizovaná adekvátna genetická operácia. Pritom je cieľová lokalita už vopred označená takzvanou spoznávacou sekvenciou.

Enzým Cas9 na tomto mieste prestrihne DNA (deoxyribonukleová kyselina pozostávajúca z kombinácií len štyroch genetických písmen: adenín, cytozín, guanín a tymín) a následne je potom možné korigovať chybný gén, prípadne ho nahradiť iným. Tiež je možnosť pomocou týchto nožníc kreovať v bunkách nové mutácie. Aj evolúcia pracuje s mutáciami, a tak vytvára nové a nové druhy organizmov.

Mimochodom, molekulárna biológia je neobyčajne zaujímavý, doslova vzrušujúci odbor.

Keď som sa s ňou pred mnohými rokmi začal zaoberať, tak som v nej našiel veľa aspektov, ktoré doplnili a rozšírili moje poznanie z kozmológie a evolučnej planetológie. Pamätám sa veľmi živo, ako ma fascinovalo, keď som sa dozvedel, že všetko organické, čo na našej planéte existuje, či je to droždie, mravec, krokodíl, človek, alebo nepatrný mikroorganizmus o priemere tisíciny milimetra, tak to pozostáva z tých istých dvadsať aminokyselín, ako napr. asparagín, alanín , serín. O tom, ako sa všetky organizmy existujúce na Zemi navzájom odlišujú vo svojej stavbe rozhoduje výlučne to, ako sú tieto aminokyseliny “namiešané”. Bez aminokyselín by život na Zemi nikdy nebol vznikol. Je maximálne pravdepodobné, že aj mimozemský život je vytvorený na ich základe. Niektoré aminokyseliny, ktoré sú v pozemských organizmoch, boli najdené aj v meteóroch, kométach a dokonca i v plynových mrakoch v medzihviezdnom kozmickom priestore!

Genetické nožnice objavili vedci v júni 2012 a už v januári 2013 boli úspešne nasadené v pokusoch s myšami a ľudskými bunkami. V apríli 2015 to boli čínski vedci, ktorí rozpútali intenzívnu etickú debatu, lebo po prvý raz prelomili hranicu medzi ľudskými a božskými a či evolučnými možnosťami a zmenili gény ľudského embrya pomocou genetických nožníc.

Vedci vychádzajú z toho, že v priebehu 5 až 10 rokov pomocou genetických nožníc bude možné liečiť génovou terapiou takmer všetky druhy rakoviny.

Od genetických nožníc si biológovia a lekári sľubujú nespočetné možnosti ich upotrebenia v najrôznejších oblastiach medicíny, ale aj v potravinárskom priemysle a v poľnohospodárstve.

Vedci sú presvedčení, že už za desať rokov bude možné pomocou tohto zázračného nástroja odstraňovať aj dedičné choroby a nasadiť ho na rôzne zásahy priamo už do genotypu ľudského embrya. Jeho pomocou bude možné znížiť aj riziko ochorenia na cukrovku, na Alzheimera, Parkinsona,……

Genetické nožnice objavili dve ženy. Biologička Jennifer Doudna z univerzity v Kalifornii a Emmanuelle Carpentier, riaditeľka oddelenia infekčnej biológie na Max Planck inštitúte v Berlíne.

Feigling: Keď minister musí písať otvorený list svojim občanom. To nebolo ešte

23.07.2017

V tomto prípade napísal taký list nemecký minister zahraničia nemeckým Turkom. Vzťahy medzi Nemeckom a Tureckom sú takmer na bode mrazu. Predovšetkým zo strany Ankary. Nemci ale jednoznačne viac »

Ako možno zlepšiť zrak prirodzeným spôsobom

22.07.2017

V prvom rade je možné zlepšiť zrak pravidelnou očnou gymnastikou a či očnou jogou. Stačí každý deň urobiť opakovane tri, štyri cviky. Mám v tom aj osobnú skúsenosť. Od dvanástich rokov viac »

Perfektný a dôležitý objav: Digitálne informácie uložené do baktérie

21.07.2017

Zatiaľ ukladáme dáta na elektronické pevné disky. Ich kapacita síce stále rastie, ale nestačí držať krok s enormne narastajúcim množstvom nových dát. Vedcom z Harvard Medical School v Bostone viac »

Vladimír Mečiar

Mečiar: Symbol rozdelenia federácie, ale aj možného zneužitia moci

23.07.2017 11:00

S menom Vladimíra Mečiara, ktorý sa narodil 26. júla 1942, sa spája rozdelenie federácie a vznik samostatného Slovenska.

lietadlová loď, loď, Gerald R. Ford

Nová pýcha americkej flotily. USA zaradili služby loď novej generácie

23.07.2017 10:18

USA po rokoch meškania a nečakaného predraženia uviedli do služby lietadlovú loď USS Gerald Ford, ktorá je prvým zástupcom novej generácie nosičov lietadiel.

Anthony Scaramucci

Šéf komunikácie Bieleho domu vymazal svoje tweety, išli proti Trumpovi

23.07.2017 09:58

Nový riaditeľ komunikácie Bieleho domu Anthony Scaramucci vymazal všetky staré tweety zo svojho účtu. V sobotu o tom informoval na twitteri.

Islamský štát, fallúdža, irak,

The Guardian: Interpol má zoznam 173 možných atentátnikov

23.07.2017 08:58

Zoznam 173 členov IS, ktorí majú údajne osobitnú prípravu zameranú na páchanie samovražedných útokov v Európe, rozšírila medzinárodná policajná organizácia Interpol.

Celková čítanosť: 1928772x