Pre astronómov záhadny kozmický objekt sa približuje k Zemi

V súčasnosti sa blíži k Zemi veľmi zvláštne a záhadné kozmické teleso. Presne o rok preletí okolo našej planéty a možno, že sa potom astronómom podarí zistiť jeho pravú podstatu a jeho pôvod. Zatiaľ ostáva pre astrónomiu ale veľkou neznámou záhadou. Nespráva sa totiž v mnohom podľa charakteristík známych kozmických objektov a preto ho nevieme k žiadnym z nich s istotou zaradiť.

Zmienený záhadný objekt objavil 6. novembra 1991 americký astronóm James Scotti a dostal označenie 1991 VG. Najprv ho vnímal ako asteroid, ktorý sa pohyboval nápadne rýchlo. V tom čase bol od Zeme vzdialený len 450 000 kilometrov.

Prekvapením bolo to, že objekt sa pohyboval po orbite. Nápadné bolo aj to, že veľmi rýchlo menil svoj jas, čo poukazovalo na jeho veľkú rotačnú rýchlosť. Ak by išlo o objekt guľovej formy, tak by sa jas v žiadnom prípade nemenil tak rýchlo. Astronómovia konštatovali na základe veľmi slabého jasu, že ide o malý objekt, nie väčší ako 15 metrov. Napriek tomu je objekt záhadný už len kvôli svojej neobyčajne vysokej rotácii, akou sa žiadne asteroidy nevyznačujú a okrem toho, keďže sa pohybuje pozdĺž dráhy našej planéty, tak je jeho dlhá životnosť tiež záhadná. Pretože v takom prípade by mal buď kolidovať so Zemou, alebo by ho zemská gravitácia vyhodila z jeho dráhy na dráhu inú, čo sa dosiaľ nestalo.

Astrofyzikálne vysvetlenie dráhy objektu, ktorá je podobná dráhe našej planéty, nie je jednoznačné.

A tak sa len špekuluje, o aký objekt ide. Možno ide o malý kúsok z nášho Mesiaca, ktorý vznikol pri jeho kolízii s veľkým asteroidom a potom sa dostal na svoju neobyčajnú dráhu. Ale v tom prípade ostáva nevysvetlená jeho vysoká rotačná rýchlosť a rýchlo sa meniaci.

Bol to známy britský astronóm Duncan Steel, ktorý pred nedávnom vyslovil smelú hypotézu, že môže ísť o kozmickú sondu mimozemského pôvodu, ale v takom prípade o sondu umelú, teda vytvorenú technicky.

Veľmi často sú však prirodzené dôvody v takýchto prípadoch oveľa pravdepodobnejšie ako predpoklad, že ide o objekt, ktorý je spojený s mimozemskou civilizáciou. Ale napríklad ruský rádioastronóm Alexej Archipov upozorňuje kolegov, že tento názor môže byť aj kontraproduktívny, lebo vedie k tomu, že sa v istých prípadoch konštruujú za každú cenu rôzne nepravdepodobne prirodzené príčiny, len aby sa dokázalo, že nevysvetliteľný fenomén je predsa len vysvetliteľný prirodzeným spôsobom.

Podrobná analýza údajov dráhy objektu 1991 VG, ktorú robil astronóm Scotti, ukázala, že už raz, a síce v marci 1975, bol blízko Zeme a nikto to nezbadal. Ale budúci rok, keď sa to zopakuje, tak ho astronómovia budú veľmi pozorne sledovať a možno sa im potom podarí presne zistiť, o aký objekt ide.

Senzačný objav: Epigenetické „hodiny“určujú dĺžku života. Ovplyvniť ich je možné

15.12.2018

Z mojej knihy: Máš 80, vyzeráš na 50 a cítiš sa na 30:…..Ešte donedávna vo vede platilo, že naše gény sú počas celého nášho života úplne stabilné štruktúry, a to v tom zmysle, že viac »

V tieni jedného paktu, je tu už nová pasca: Utečenecký pakt. Za 4 dni podpis!

13.12.2018

Dosiaľ sa takmer nikde nepísalo aj ďalšom pakte OSN – o utečeneckom pakte. A ani politici o ňom nehovoria. Ide pritom o dva rôzne, aj keď svojím spôsobom podobné pakty. Viedeň podpíše utečenecký viac »

Pozvali ma do Paríža žlté vesty – jeden celý deň som bol jeden z nich

12.12.2018

Do Paríža som na stanicu Gare de l´Est cestoval z Nemecka už nespočetne veľa krát a vždy som bol plný radostného očakávania, čo mi ponúkne a daruje toto veľkolepé mesto. Ale v toto sobotné viac »

USA, Mick Mulvaney, šéf kancelárie Bieleho domu

Trump vymenoval nového šéfa kancelárie Bieleho domu

15.12.2018 10:27

Piatkové oznámenie ukončilo špekulácie o obsadení prestížneho postu.

bratislava, hrad

Bratislava začne rok 2019 v rozpočtovom provizóriu

15.12.2018 10:00

Nový primátor Bratislavy plánuje preveriť finančnú kondíciu mesta a avizuje, že chcú spustiť audity na viacerých úrovniach.

shutterstock 1228672159

VIDEORECENZIA: Prvý čínsky mobil s nárokom na trón

15.12.2018 10:00

Huawei Mate 20 Pro je prvý čínsky telefón, ktorý má právo nárokovať si na titul tohtoročného kráľa mobilov.

Scott Morrison

Austrália uznáva západný Jeruzalem ako hlavné mesto Izraela

15.12.2018 09:36

Veľvyslanectvo sa však z Tel Avivu do Jeruzalema nepresťahuje dovtedy, kým sa v izraelsko-palestínskom konflikte nedosiahne mier.