Pre astronómov záhadny kozmický objekt sa približuje k Zemi

V súčasnosti sa blíži k Zemi veľmi zvláštne a záhadné kozmické teleso. Presne o rok preletí okolo našej planéty a možno, že sa potom astronómom podarí zistiť jeho pravú podstatu a jeho pôvod. Zatiaľ ostáva pre astrónomiu ale veľkou neznámou záhadou. Nespráva sa totiž v mnohom podľa charakteristík známych kozmických objektov a preto ho nevieme k žiadnym z nich s istotou zaradiť.

Zmienený záhadný objekt objavil 6. novembra 1991 americký astronóm James Scotti a dostal označenie 1991 VG. Najprv ho vnímal ako asteroid, ktorý sa pohyboval nápadne rýchlo. V tom čase bol od Zeme vzdialený len 450 000 kilometrov.

Prekvapením bolo to, že objekt sa pohyboval po orbite. Nápadné bolo aj to, že veľmi rýchlo menil svoj jas, čo poukazovalo na jeho veľkú rotačnú rýchlosť. Ak by išlo o objekt guľovej formy, tak by sa jas v žiadnom prípade nemenil tak rýchlo. Astronómovia konštatovali na základe veľmi slabého jasu, že ide o malý objekt, nie väčší ako 15 metrov. Napriek tomu je objekt záhadný už len kvôli svojej neobyčajne vysokej rotácii, akou sa žiadne asteroidy nevyznačujú a okrem toho, keďže sa pohybuje pozdĺž dráhy našej planéty, tak je jeho dlhá životnosť tiež záhadná. Pretože v takom prípade by mal buď kolidovať so Zemou, alebo by ho zemská gravitácia vyhodila z jeho dráhy na dráhu inú, čo sa dosiaľ nestalo.

Astrofyzikálne vysvetlenie dráhy objektu, ktorá je podobná dráhe našej planéty, nie je jednoznačné.

A tak sa len špekuluje, o aký objekt ide. Možno ide o malý kúsok z nášho Mesiaca, ktorý vznikol pri jeho kolízii s veľkým asteroidom a potom sa dostal na svoju neobyčajnú dráhu. Ale v tom prípade ostáva nevysvetlená jeho vysoká rotačná rýchlosť a rýchlo sa meniaci.

Bol to známy britský astronóm Duncan Steel, ktorý pred nedávnom vyslovil smelú hypotézu, že môže ísť o kozmickú sondu mimozemského pôvodu, ale v takom prípade o sondu umelú, teda vytvorenú technicky.

Veľmi často sú však prirodzené dôvody v takýchto prípadoch oveľa pravdepodobnejšie ako predpoklad, že ide o objekt, ktorý je spojený s mimozemskou civilizáciou. Ale napríklad ruský rádioastronóm Alexej Archipov upozorňuje kolegov, že tento názor môže byť aj kontraproduktívny, lebo vedie k tomu, že sa v istých prípadoch konštruujú za každú cenu rôzne nepravdepodobne prirodzené príčiny, len aby sa dokázalo, že nevysvetliteľný fenomén je predsa len vysvetliteľný prirodzeným spôsobom.

Podrobná analýza údajov dráhy objektu 1991 VG, ktorú robil astronóm Scotti, ukázala, že už raz, a síce v marci 1975, bol blízko Zeme a nikto to nezbadal. Ale budúci rok, keď sa to zopakuje, tak ho astronómovia budú veľmi pozorne sledovať a možno sa im potom podarí presne zistiť, o aký objekt ide.

Demokracii v Európe odbila posledná hodina – azylová politika a migrácia sú jej katmi

16.07.2018

V podstate je už celkom jedno, na čom sa uznesú parlamenty jednotlivých štátov EÚ v oblasti azylovej politky a masovej migrácie. Čo myslíte, prečo to ale už nebudú môcť nikdy zaviesť do viac »

Putinov nemecký sedliak. Ak Nemec objaví Rusko naozaj, tak je to láska na celý život

10.07.2018

Bolo už veľa Nemcov v priebehu dejín, ktorí keď objavili rýdzosť ruskej duše a krásu a rozmanitosť širokánskej nedoziernej ruskej zeme, tak sa do oboch nesmrteľne zamilovali. Jedným z nich viac »

Ďalšia veľká hrozba: Milión Afričanov je na ceste do EÚ

08.07.2018

Marocké informačné zdroje varujú Európu pred obrovskou migračnou vlnou (nie sú to utečenci!), ktorá môže už čoskoro „zaplaviť“ Európu. Ako prvé sa o tom dozvedelo španielske periodikum viac »

Piešťany, Rómovia, liečiteľ

Marián už v Piešťanoch nelieči

18.07.2018 16:08

Do Piešťan niekoľko dní mierili Rómovia zo Slovenska, Rakúska či Švédska. Vraj tam muž menom Marián liečil chorých. Zrejme už však lieči inde.

Trinh Xuan Thanha, vietnam

Vietnamec z Prahy sa priznal k podielu na únose krajana

18.07.2018 16:06

Muž podozrivý z podielu na minuloročnom únose vietnamského manažéra v Berlíne sa priznal, že na akcii spolupracoval s vietnamskou tajnou službou.

Andrew Brunson

Americký pastor ostáva vo väzení, rozhodol turecký súd. Za špionáž mu hrozí 35 rokov

18.07.2018 15:38

Súd v tureckom meste Aliaga rozhodol, že americký pastor Andrew Brunson zostane vo väzení. Zároveň odmietol žiadosť jeho obhajcu o prepustenie.

plyn, gajary

Rokovania o ruskom plyne sa roztáčajú

18.07.2018 15:35

Zdá sa, že cesta k dohode o preprave plynu z Ruska cez Ukrajinu po roku 2019 je otvorená. V utorok sa začali rokovania medzi Ukrajinou, Ruskom a Európskou úniou.