Nové prekvapenie z kozmu. Slnečná sústava, kde 2 planéty obiehajú 2 slnká

Pre mojich inteligentnych priatelov: Astrofyzikov jej nedávny objav veľmi prekvapil. Mohol by prispieť k novým poznatkom o extraterestrickom živote. Americkým astronómom sa podaril senzačný objav. Umožnil im to NASA teleskop Kepler. Priblížil im priam neuveriteľný svet dvoch extraterestrických planét, ktoré obiehajú okolo dvoch sĺnk.

V tomto prípade ide o objav, aký astronómia ešte nezaznamenala. Nové fakty z tejto binárnej slnečnej sústavy môžu vniesť do astronómie celkom nové revolučné poznatky o vytváraní planét a azda aj prispieť k tomu, že objavíme planéty, kde existuje život, a to ďaleko od našej slnečnej sústavy.

Slnečná sústava Kepler 47 je od nás vzdialená približne 5000 svetelných rokov a nachádza sa v súhvezdí Labute. Pozostáva z dvoch sĺnk – jedného s pomerne veľkým jasom a z druhého, ktorého jas je podstatne slabší. Slnká sa navzájom obiehajú a patria k nim aj dve planéty, väčšie ako Zem. Profesor astrofyziky a planetológie na kalifornskej univerzite v Santa Cruz, Greg Laughlin, vyslovil názor, že tento objav môže znamenať úplný prevrat nášho doterajšieho chápania procesov vzniku planét.

Podľa neho nie je možné na základe súčasných teórií vysvetliť vznik takej planétovej konštelácie, ako ju tvorí slnečná sústava Kepler 47.

Preto teraz bude úlohou astrofyzikov prepracovať doterajší koncept chápania vzniku planét a planétových sústav.
Dosiaľ sa v tomto koncepte predpokladalo, že sústava, ktorá má viac ako jednu planétu nemôže existovať tak, aby jej planéty obiehali dve slnká, lebo by bola v dôsledku súčasného pôsobenia ich rôznych gravitačných síl nestabilná.
V takom prípade by podľa klasickej teórie muselo dôjsť buď k vyhodeniu planét z ich obežných dráh, alebo k ich postupnému približovaniu sa, až by sa napokon zrazili.

Nič z toho sa však neudialo v sústave Kepler 47, ktorá je stabilná.

Ak astronómovia získajú dáta, ktoré by potvrdili existenciu ďalšej, tretej, prípadne i štvrtej planéty v tejto slnečnej sústave, tak by senzácia bola ešte oveľa väčšia, lebo potom by sa dalo očakávať, že takéto sústavy nie sú žiadnou výnimkou. Teleskop Kepler mohol tieto tzv. exoplanéty registrovať preto, lebo ich obežné dráhy majú takú polohu, že počas obehu sa planéty zakaždým dostanú aj medzi ich slnká a našu planétu, čo pre pohľad zo Zeme smerom k nim spôsobuje dočasné oslabenie intenzity jasu slnečnej sústavy Kepler 47.

Teleskop Kepler je v prevádzke od marca 2009 a jeho pomocou skúmajú astronómovia extrasolárne planéty, podobné našej, lokalizované v habitálnej zóne, v ktorej je možný život. Dosiaľ vedci objavili 2 350 slnečných sústav, v ktorých by teoreticky bol možný život, alebo kde by sa mohol vytvoriť.

Nový objav urobí hľadanie obývaných svetov vo vesmíre jednoduchším. Väčšina hviezd našej galaxie vytvára binárne sústavy, prípadne sústavy s väčším počtom hviezd ako dve. Preto objav, že sa v takýchto sústavách môžu vytvárať planéty so stabilnými obehmi, je veľmi dôležitým faktom. Odteraz sa vedci nemusia sústreďovať len na hľadanie takých planét, ktoré obiehajú len jedno slnko.

Obežný čas vnútornej planéty s označením Kepler 47b je 49 dní. Je trikrát taká veľká ako Zem a v dôsledku veľkej blízkosti k obom slnkám, je s najväčšou pravdepodobnosťou aj extrémne horúca a preto neobyvateľná. Druhá planéta Kepler 47 obehne slnká za 303 dní, a to vo vzdialenosti, kde je aspoň v princípe možný život, ako aj výskyt vody. V jej prípade pravdepodobne ide o giganticky veľkú planétu veľkosti Uránu. Vedci sa domnievajú, že život by prípadne mohol byť možný na jej mesiacoch.

V našej galaxii však existujú miliardy ďalších slnečných sústav s dvoma slnkami, a tak je potenciál ich eventuálnej obyvateľnosti neobyčajne veľký.

_______________________________________________

Dodatok:

Dakujem za vsetky pozitivne prispevky k mojmu poslednemu blogu, kde ste, priatelia, vyzdvihli velku osobnost Eva Moralesa.
Môj uzasne “velky kritik a odhalovatel mojho kopirovania” – pupok, sa v tomto pripade neozval a niektori z vas ste to tiez postradali.

Brutálne zločiny „osloboditeľov“ Mossulu, podporovaných USA i Nemeckom

25.07.2017

Beštiálne mučia a vraždia nielen zajatých bojovníkov ISIS, ale aj ich domnelých prívržencov. Vyhladzujú celé dediny v blízkom a ďalekom okolí Mossulu, o ktorých sa čo len trochu domnievajú, viac »

Dialóg budhizmu s vedou – jeho etika je morálna, etika vedy neraz nemorálna;1. časť

24.07.2017

Naše poznanie kozmu sa neustále rozširovalo a rozširuje. Napriek tomu veda nedala a ani dať nemôže v mnohom konečné a absolútne výpovede. Neustále naráža na svoje hranice, aj keď ich posúva viac »

Feigling: Keď minister musí písať otvorený list svojim občanom. To nebolo ešte

23.07.2017

V tomto prípade napísal taký list nemecký minister zahraničia nemeckým Turkom. Vzťahy medzi Nemeckom a Tureckom sú takmer na bode mrazu. Predovšetkým zo strany Ankary. Nemci ale jednoznačne viac »

Benjamin Netanjahu

Netanjahu má prísť na Slovensko v septembri na dva dni

26.07.2017 08:00

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu sa chystá pricestovať na Slovensko v čase, keď si každoročne pripomíname pamiatku zavraždených Židov v období druhej svetovej vojny.

USA-TRUMP/

Americké sankcie na vlastnú päsť?

26.07.2017 07:00

Americká Snemovňa reprezentantov schválila včera rozšírené sankcie proti Moskve. Zasahujú energetické, finančné, dopravné, oceliarske a banské spoločnosti.

Obama Trump

Obamacare ostáva v platnosti, Senát USA zrušenie neodhlasoval

25.07.2017 22:15, aktualizované: 26.07.2017 07:57

Republikáni v americkom Senáte zatiaľ zrušenie zdravotnej reformy niekdajšieho prezidenta Baracka Obamu nepresadili.

Switzerland Attack

Švajčiarska polícia zadržala muža, ktorý útočil motorovou pílou

25.07.2017 21:42

Švajčiarska polícia dnes zadržala muža, ktorý v pondelok v centre Schaffhausenu zranil motorovou pílou dvoch zamestnancov zdravotnej poisťovne.

Celková čítanosť: 1946158x