Nové prekvapenie z kozmu. Slnečná sústava, kde 2 planéty obiehajú 2 slnká

Pre mojich inteligentnych priatelov: Astrofyzikov jej nedávny objav veľmi prekvapil. Mohol by prispieť k novým poznatkom o extraterestrickom živote. Americkým astronómom sa podaril senzačný objav. Umožnil im to NASA teleskop Kepler. Priblížil im priam neuveriteľný svet dvoch extraterestrických planét, ktoré obiehajú okolo dvoch sĺnk.

V tomto prípade ide o objav, aký astronómia ešte nezaznamenala. Nové fakty z tejto binárnej slnečnej sústavy môžu vniesť do astronómie celkom nové revolučné poznatky o vytváraní planét a azda aj prispieť k tomu, že objavíme planéty, kde existuje život, a to ďaleko od našej slnečnej sústavy.

Slnečná sústava Kepler 47 je od nás vzdialená približne 5000 svetelných rokov a nachádza sa v súhvezdí Labute. Pozostáva z dvoch sĺnk – jedného s pomerne veľkým jasom a z druhého, ktorého jas je podstatne slabší. Slnká sa navzájom obiehajú a patria k nim aj dve planéty, väčšie ako Zem. Profesor astrofyziky a planetológie na kalifornskej univerzite v Santa Cruz, Greg Laughlin, vyslovil názor, že tento objav môže znamenať úplný prevrat nášho doterajšieho chápania procesov vzniku planét.

Podľa neho nie je možné na základe súčasných teórií vysvetliť vznik takej planétovej konštelácie, ako ju tvorí slnečná sústava Kepler 47.

Preto teraz bude úlohou astrofyzikov prepracovať doterajší koncept chápania vzniku planét a planétových sústav.
Dosiaľ sa v tomto koncepte predpokladalo, že sústava, ktorá má viac ako jednu planétu nemôže existovať tak, aby jej planéty obiehali dve slnká, lebo by bola v dôsledku súčasného pôsobenia ich rôznych gravitačných síl nestabilná.
V takom prípade by podľa klasickej teórie muselo dôjsť buď k vyhodeniu planét z ich obežných dráh, alebo k ich postupnému približovaniu sa, až by sa napokon zrazili.

Nič z toho sa však neudialo v sústave Kepler 47, ktorá je stabilná.

Ak astronómovia získajú dáta, ktoré by potvrdili existenciu ďalšej, tretej, prípadne i štvrtej planéty v tejto slnečnej sústave, tak by senzácia bola ešte oveľa väčšia, lebo potom by sa dalo očakávať, že takéto sústavy nie sú žiadnou výnimkou. Teleskop Kepler mohol tieto tzv. exoplanéty registrovať preto, lebo ich obežné dráhy majú takú polohu, že počas obehu sa planéty zakaždým dostanú aj medzi ich slnká a našu planétu, čo pre pohľad zo Zeme smerom k nim spôsobuje dočasné oslabenie intenzity jasu slnečnej sústavy Kepler 47.

Teleskop Kepler je v prevádzke od marca 2009 a jeho pomocou skúmajú astronómovia extrasolárne planéty, podobné našej, lokalizované v habitálnej zóne, v ktorej je možný život. Dosiaľ vedci objavili 2 350 slnečných sústav, v ktorých by teoreticky bol možný život, alebo kde by sa mohol vytvoriť.

Nový objav urobí hľadanie obývaných svetov vo vesmíre jednoduchším. Väčšina hviezd našej galaxie vytvára binárne sústavy, prípadne sústavy s väčším počtom hviezd ako dve. Preto objav, že sa v takýchto sústavách môžu vytvárať planéty so stabilnými obehmi, je veľmi dôležitým faktom. Odteraz sa vedci nemusia sústreďovať len na hľadanie takých planét, ktoré obiehajú len jedno slnko.

Obežný čas vnútornej planéty s označením Kepler 47b je 49 dní. Je trikrát taká veľká ako Zem a v dôsledku veľkej blízkosti k obom slnkám, je s najväčšou pravdepodobnosťou aj extrémne horúca a preto neobyvateľná. Druhá planéta Kepler 47 obehne slnká za 303 dní, a to vo vzdialenosti, kde je aspoň v princípe možný život, ako aj výskyt vody. V jej prípade pravdepodobne ide o giganticky veľkú planétu veľkosti Uránu. Vedci sa domnievajú, že život by prípadne mohol byť možný na jej mesiacoch.

V našej galaxii však existujú miliardy ďalších slnečných sústav s dvoma slnkami, a tak je potenciál ich eventuálnej obyvateľnosti neobyčajne veľký.

_______________________________________________

Dodatok:

Dakujem za vsetky pozitivne prispevky k mojmu poslednemu blogu, kde ste, priatelia, vyzdvihli velku osobnost Eva Moralesa.
Môj uzasne „velky kritik a odhalovatel mojho kopirovania“ – pupok, sa v tomto pripade neozval a niektori z vas ste to tiez postradali.

Bojovník za našu Európu a naše práva, Salvini! Merkel, Macron sú trpaslíci voči nemu

23.01.2019

Popularita Mattea Salviniho, talianskeho ministra vnútra a vicepremiéra neuveriteľne narastá, a to nielen v Taliansku, ale v celej EÚ. Je nekompromisne tvrdý proti smerovaniu utečeneckj politike viac »

Polit. islam je nepriateľ, FPÖ chce zákaz. Rakúsky viceprimátor zhrozený z uteč. polit. predošlej vlády

21.01.2019

Predseda parlamentného klubu FPÖ Johann Gudenus povedal v sobotu na zjazde strany, že jeho strana podniká všetko pre to, aby bol ešte v tejto polovici roka schválený zákon o zákaze politického viac »

Keď azylant azda niekoho i zabije, lebo mu EÚ nedala ženu k dispozícii

18.01.2019

Takých prípadov je v EÚ veľa, ale mainstream média ich zamlčujú. Veď predsa načo znepokojovať ľudí, majú aj iné starosti. A už si na to aj zvykli. A ktorí ešte nie, tak si postupne zvyknú. viac »

televízia, televízor, ovládač

RVR udelila vysielateľovi TV Joj pokutu takmer 40 000 eur

23.01.2019 17:10

Mac TV bola zároveň upozornená na porušenie zákona pri oddeľovaní názorov a komentárov od informácií spravodajského charakteru.

Nemecko Merkelová prejav novoročný

Merkelová má pochybnosti o novom prístupe k riešeniu globálnych problémov

23.01.2019 16:48

Snahy o riešenie globálnych problémov budú podľa nej "fungovať len vtedy, ak sme ochotní prijať kompromis".

bitka

V prípade bitky v Košiciach obvinila polícia dve mladistvé

23.01.2019 16:21

Ide o prípad týkajúci sa zverejneného videa zo začiatku januára, na ktorom je zachytená bitka mladých dievčat.

Pawel Adamowicz

Vdova po zavraždenom starostovi Adamowiczovi viní z jeho smrti štátnu TV

23.01.2019 16:01

Stanica uviedla, že zažaluje každého, kto naznačí, že jej programy prispeli k násilnej smrti starostu Adamowicza.