Obrovské a nečakane prekvapenie v astrofyzike – čierne diery nezhltnú všetko

Ak čokoľvek, dokonca aj svetlo, prekročí istú myslenú hranicu (ktorú astrofyzika nazýva  horizontom udalostí) okolo čiernej diery, tak už nič nedokáže uniknúť jej nepredstaviteľne veľkej gravitačnej sile a navždy skončí v jej nenásytnom pažerku. Toľko hovorí teória. Nové astronomické pozorovania však ukázali prekvapujúcu skutočnosť, že to tak nie je. A pre vedcov nastal veľký problém, ako to vysvetliť.

Veľká čierna diera, ktorá sa nachádza v centre Mliečnej dráhy nestiahne do svojho pažeráka všetko, ale len časť materiálu, ktorý sa nachádza vo sfére jej vplyvu.

Tento fakt zistili astronómovia pomocou roentgenového teleskopu Chandra .

Nový objav astronómov zaroveň vysvetľuje dosiaľ nechápanú skutočnosť, že materiál v okolí čiernej diery vysiela v oblasti roentgenového žiarenia menej svetla, ako by mal.

Týmto mateiálom sú veľké množstvá horúcich plynov, ktoré sa pohybujú okolo čiernej diery. Teleskop Chandra bol v uplynulom roku päť týždňov zameraný na snímanie obrazov z centra našej galaxie a urobil detailné snímky horúcich plynov.

Čierna diera v strede našej galaxie má asi štyri milón krát väčšiu hmotnosť ako naše Slnko. Centrum galaxie je vzdialené od Zeme 26 000 svetelných rokov (svetelný rok je vzdialnosť, ktorú preleti svetlo za jeden rok). Pozorovania teleskopu Chandra ukazujú, že len jedno percento materiálu, ktorý sa ocitne pod vplyvom pôsobenia čiernej diery, zmizne navždy v jej vnútri.

V súčasnosti vysvetlujú astrofyzici tento problém nasledovne – aby materiál, ktorý je vo sfére vplyvu čiernej diery mohol ňou byť vtiahnutý za horizont udalostí, a tak navždy ostať jej súčasťou, musí stratiť svoj impulz a teplo. To sa udeje tak, že veľká časť z neho je vymrštená enormnou rýchlosťou, podobne gejzíru, smerom preč od čiernej diery, takže do čiernej diery padne len jeho malý zlomok.

21. časť: Veľkomoravská ríša a jej mudrc; moje románovo-faktografické rozprávanie

22.06.2017

Opäť som tu s Veľkou Moravou pre vás: Na druhý deň vstávali veľmi skoro – ešte sa len pomaly začínalo brieždiť. Keď na mierne zvlnenú hladinu mohutného dunajského veľtoku začínali viac »

Mesto, kde pred 10 000 rokmi žili prví skutoční a šťastní komunisti: Catalhüyük v Anatólii

21.06.2017

Najfascinujúcejšie archeologické vykopávky súčasnosti sa nachádzajú blízo tureckého mesta Konya v Anatólii. Je to priam neuveriteľné a pre archeológiu prekvapujúce. Bolo tam objavené najstaršie viac »

Dôkaz: Nemeckí moslimovia sympatizujú s islamistickými teroristami

20.06.2017

Bol som cez víkend pritom – pri demonštrácii. Ráno som s mojimi troma spolupracovníkmi nasadol v Düsseldorfe do auta a išli sme do Kolína, kde sa mala konať v sobotu najväčšia masová demonštrácia viac »

tunel Ovčiarsko, Žilina, D1, diaľnica, tunel, robotníci, cestári, stavba

V Paríži narazil do mosta turistický autobus, štyria zranení

23.06.2017 14:53

Turistický autobus narazil do jedného z mostov v hlavnom meste Francúzska. Dôvod zatiaľ nie je známy. Francúzske médiá hlásia minimálne štyroch zranených.

Theresa Mayová, Veľká Británia

Mayová uistila občanov EÚ žijúcich v Británii, že po brexite budú môcť v krajine zostať

23.06.2017 13:53

Britská premiérka Theresa Mayová uistila na summite EÚ v Bruseli všetkých občanov členských krajín, ktorí momentálne žijú v Británii, že v krajine budú môcť zostať aj po brexite.

NBS, Národná banka Slovenska

Nútená správa je nezákonná, sťažuje sa Rapid life na NBS

23.06.2017 13:15

Za naše problémy je vinná Národná banka Slovenska a nútená správa je nezákonná, tvrdí poisťovňa Rapid life, ktorá prestala vyplácať klientov.

uver, peniaze, pozicka, poziciavanie, predaj, predajca

Slováci míňajú najviac od krízy

23.06.2017 13:00

Apetít slovenských spotrebiteľov sa dostal na rekordné úrovne. Spotreba domácností by mala tento rok dosiahnuť najrýchlejšie tempo rastu od krízy v roku 2009 a pridajú sa aj súkromné investície.