Obrovské a nečakane prekvapenie v astrofyzike – čierne diery nezhltnú všetko

Ak čokoľvek, dokonca aj svetlo, prekročí istú myslenú hranicu (ktorú astrofyzika nazýva  horizontom udalostí) okolo čiernej diery, tak už nič nedokáže uniknúť jej nepredstaviteľne veľkej gravitačnej sile a navždy skončí v jej nenásytnom pažerku. Toľko hovorí teória. Nové astronomické pozorovania však ukázali prekvapujúcu skutočnosť, že to tak nie je. A pre vedcov nastal veľký problém, ako to vysvetliť.

Veľká čierna diera, ktorá sa nachádza v centre Mliečnej dráhy nestiahne do svojho pažeráka všetko, ale len časť materiálu, ktorý sa nachádza vo sfére jej vplyvu.

Tento fakt zistili astronómovia pomocou roentgenového teleskopu Chandra .

Nový objav astronómov zaroveň vysvetľuje dosiaľ nechápanú skutočnosť, že materiál v okolí čiernej diery vysiela v oblasti roentgenového žiarenia menej svetla, ako by mal.

Týmto mateiálom sú veľké množstvá horúcich plynov, ktoré sa pohybujú okolo čiernej diery. Teleskop Chandra bol v uplynulom roku päť týždňov zameraný na snímanie obrazov z centra našej galaxie a urobil detailné snímky horúcich plynov.

Čierna diera v strede našej galaxie má asi štyri milón krát väčšiu hmotnosť ako naše Slnko. Centrum galaxie je vzdialené od Zeme 26 000 svetelných rokov (svetelný rok je vzdialnosť, ktorú preleti svetlo za jeden rok). Pozorovania teleskopu Chandra ukazujú, že len jedno percento materiálu, ktorý sa ocitne pod vplyvom pôsobenia čiernej diery, zmizne navždy v jej vnútri.

V súčasnosti vysvetlujú astrofyzici tento problém nasledovne – aby materiál, ktorý je vo sfére vplyvu čiernej diery mohol ňou byť vtiahnutý za horizont udalostí, a tak navždy ostať jej súčasťou, musí stratiť svoj impulz a teplo. To sa udeje tak, že veľká časť z neho je vymrštená enormnou rýchlosťou, podobne gejzíru, smerom preč od čiernej diery, takže do čiernej diery padne len jeho malý zlomok.

Vo Vatikáne prekvitá zakázaná láska a lož. A nielen za jeho múrmi, ale…….

30.04.2017

Katolícky klérus pozostáva z mužov, ktorým vládnu skostnatelí starci v kardinálskych klobúkoch, zaťažení stredovekou spráchnivelou dogmatikou, ktorá hlása skryte, neraz i otvorene, nenávisť viac »

Tajomstvo všetkých foriem v kozme sa ukrýva vo. .. .Dozviete sa čo neviete

28.04.2017

Planéty nie sú gule a vrchy nie sú kužele. Tieto riadky možno najsť v knihe The Fractal Geometry of Nature. Je to publikácia skvelého matematika a vynikajúceho počítačového odborníka, Benoita viac »

Slnko je život, ale katastrofou pre Zem sa stane už v najbližších rokoch

26.04.2017

Naša hviezda, ktorá je od nás vzdialená 150 milión km nám dáva svetlo i teplo, ale jej obrovská energia nás aj ohrozuje. A síce vo forme gigantických slnečných búrok. Tie môžu zničiť viac »

Nemecký minister financií,  Wolfgang Schäuble

Schäuble: Grécko urobilo v reformách solídny pokrok

30.04.2017 20:00

Grécko dosiahlo pri zavádzaní reforiem solídny pokrok, vďaka ktorému by mohla byť krajine už čoskoro uvoľnená ďalšia finančná pomoc.

Irak, Mosul, boj, boje, vojaci, výbuch

Pentagon: Letecké útoky koalície na Islamský štát zabili najmenej 352 civilistov

30.04.2017 19:34

Najmenej 352 civilistov bolo zabitých pri Američanmi vedených leteckých útokoch koalície na Islamský štát v Iraku a Sýrii od začiatku operácie v roku 2014.

theresa mayova

Mayová: Rokovania o brexite budú ťažké

30.04.2017 16:25

Britská premiérka odmietla kritiku, že jej vláda ohľadom rokovaní s EÚ "žije v inej galaxii" ako zvyšok dvadsaťsedmičky, a že ju preto čaká vytriezvenie.

tankovanie, biopalivá, benzín

Biopalivá druhej generácie: autá pôjdu aj na drevo

30.04.2017 15:00

Už desať rokov sa do motorových palív pridávajú zložky vyrobené z kukurice či repky olejnej. Od roku 2019 pribudnú aj prísady z dreva, lístia či zo slamy.